Positionering van je bedrijf met je eigen merkverhaal

Je wilt als bedrijf een eigen plek in de markt claimen. Je wilt jouw ideale klanten aantrekken of werknemers aantrekken. Ze moeten je onthouden met jouw unieke eigenschappen en daardoor naar jou toekomen en niet naar de concurrent. Maar hoe doe je dat? Je kunt jouw bedrijf positioneren door je eigen verhaal te vertellen. Zo zorg je dat jouw bedrijf een sterk merk wordt met een eigen beleving en emotie.

Het is tijd om je verhaal te vertellen

Je hebt al eerder over positionering gehoord, maar hoe werkt het? Het gaat erom dat je jezelf als onderscheidende partij in de branche neer wilt zetten. Het eerste waar je vaak aan denkt bij positionering zijn marketing- en reclamecampagnes waarbij bedrijven hun doelgroep proberen te overtuigen waarom ze hen moeten verkiezen boven anderen. Er zijn echter veel andere manieren.

En wat is een betere manier dan je eigen verhaal te vertellen? Jouw verhaal is namelijk altijd onderscheidend, maar het creëert ook meteen emotie bij je doelgroep. Hierdoor kan jouw doelgroep je gemakkelijker onthouden en voelt de doelgroep zich sneller betrokken bij je bedrijf.

Merkpositionering voor een sterke basis

Als je een product of dienst hebt dat met niets anders te vergelijken is, is het niet genoeg om te zeggen: "Hé, wij zijn beter dan alle anderen." Je moet ze laten weten waarom en hoe. En dat is waar onze positionering om de hoek komt kijken: wij helpen bedrijven hun eigen unieke identiteit te vinden en een beleving te creëren in de hoofden van potentiële klanten dat hun merk relevant maakt en positief onderscheidt van concurrenten.

Wij geloven in het vinden van jouw merkverhaal, op basis van jouw merkidentiteit, en deze consistent te tonen in alle aspecten van het bedrijf - niet alleen in marketingmateriaal, maar echt in alle uitingen. Een goede positionering van jouw bedrijf zorgt ervoor dat je een basis hebt om door te groeien.

Voorbeeld van een positionering met een merkbeleving

Een voorbeeld van een goede positionering zijn bijvoorbeeld drie koffiemerken; Starbucks, Douwe Egberts en Perla. Alle drie koffiemerken, maar ze hebben alle drie een hele andere positionering. Een merk staat voor huiselijk, gezellig en sfeervol met vrienden en familie. Een ander merk staat voor on-the-go, zakelijk en professioneel en een ander merk als supermarktkoffie zonder enige beleving. Zonder dat we merken hebben genoemd, is het voor jou waarschijnlijk al wel duidelijk welk merk we bedoelen. Dat komt door de beleving die zij eraan koppelen en welke een haakje in jouw hoofd heeft gevormd.

Ben jij klaar om zelf ook hiermee aan de slag te gaan?