Je merkverhaal als de basis van sterke marketing
Koop jij altijd het eerste beschikbare of goedkoopste product of dienst zonder naar het merk te kijken? Waarschijnlijk koop je regelmatig een product of dienst omdat je het merk leuker vindt.
Hoe komt het dat het ene merk je meer aanspreekt dan het andere merk? Dat komt door het merkverhaal. Een verhaal zorgt voor een loyale band met een merk.
Wat maakt jouw merk onderscheidend?
Wat is jouw merkverhaal?
Een merkverhaal wordt ook wel brand story of corporate story genoemd en gaat over het verhaal dat jouw bedrijf te vertellen heeft. Elk bedrijf heeft een uniek verhaal. En een onderneming zal nooit een sterk merk worden zonder verhaal. We vertellen je waarom dat zo is, geven je advies hoe je een merkverhaal schrijft en benoemen een aantal voorbeelden van sterke merkverhalen. Lees snel verder.
Een merkverhaal, corporate story of brand story
Een merkverhaal is niet een verhaaltje in een brochure, een tekst op de website of een reclameboodschap. Je merkverhaal is veel groter dan dat. Het is niet alleen wat je vertelt, maar echt wat je uitdraagt, onderscheidend maakt en wat je jouw klanten belooft. Je merkverhaal komt in álles terug.
Het merkverhaal van je bedrijf is de basis van al je communicatie. Verplaats je maar eens in je doelgroep. Waarom kies jij voor een bedrijf? Dat komt door het verhaal. Een verhaal slaat aan.
Seth Godin, een zeer bekende ondernemer en auteur van verschillende bestseller marketingboeken, omschrijft een merk als volgt:
"A brand is the set of expectations, memories, stories and relationships that, taken together, account for a consumer’s decision to choose one product or service over another."
Waarom heb je een merkverhaal nodig?
Je hebt een merkverhaal nodig om je te onderscheiden van je concurrentie en je doelgroep aan te spreken. Je wil dat je doelgroep zich herkent in of aangesproken voelt door het verhaal dat je te vertellen hebt.
Want die herkenning of emotie zet mensen in beweging. Het zorgt ervoor dat overtuigingen of attitudes van de lezer of luisteraar worden beïnvloed. Hierdoor worden ze minder kritisch tegenover de boodschap. En daardoor zijn ze gemakkelijker te beïnvloeden.
Daarnaast is een verhaal veel makkelijker te onthouden en wordt je bedrijf dus ook beter onthouden. Ook kunnen klanten jouw verhaal veel makkelijker doorvertellen aan anderen. Met een merkverhaal geef je waarde aan je bedrijf.
Hoe schrijf je een merkverhaal?
Om je merkverhaal te schrijven, moet je eerst weten hoe jouw bedrijf in de kern in elkaar zit. Je start bij de identiteit van je merk.
Vanuit de identiteit van je merk ga je het verhaal van je merk schrijven, maar wel gericht op je doelgroep. Je merkverhaal komt vanuit jouw identiteit, maar sluit aan op de vragen, problemen of behoeften van je doelgroep. Je doelgroep moet zich namelijk aangesproken voelen door het merkverhaal.
Waarom je emotie wil uitlokken bij je doelgroep
Emoties zijn een enorm krachtig instrument. Wist je dat we 95% van onze beslissingen onbewust nemen, gestuurd door onze emoties? Een merkverhaal speelt in op die emotionele kant. Storytelling helpt je om emoties los te maken bij je doelgroep. Met storytelling creëer je een merkbeleving.
Wat verwerk je in een merkverhaal?
In je merkverhaal verwerk je de kern van je bedrijf. Dit is bijvoorbeeld je visie (waar wil je naartoe met je merk), de belofte die je je klanten doet (merkbelofte), of je kernwaarden (waar sta je voor en wat maakt jou uniek). Het gaat daarbij minder om de wat en de hoe van je producten of diensten. Maar veel meer over waarom je doet wat je doet. Waarom ben je jouw bedrijf begonnen? Hoe kwam je op het idee voor deze dienst of dit product?
Storytelling gebruiken in je merkverhaal
Een stukje tekst schrijven vanuit de identiteit van je merk en passend bij je doelgroep is één ding. Een merkverhaal schrijven is iets anders. Wil je jouw doelgroep emotioneel aanspreken? Dan heb je ook storytelling nodig. Dat betekent simpelweg dat je op een verhalende manier schrijft of praat. We geven je een voorbeeld van een stuk van een merkverhaal zonder storytelling:
Comfy is een merkbureau dat bedrijven helpt hun merkverhaal te schrijven en hun marketingstrategie neer te zetten. Een sterk merkverhaal zorgt voor klanten die bij je passen. En het geeft je een eindeloze bron van content. Zodat marketing leuker en makkelijker wordt om zelf uit te voeren.
En dezelfde boodschap, maar dan met storytelling:
Je bent ondernemer en wil graag groeien met je bedrijf. Je voelt dat er meer in zit, maar je weet niet goed aan welke knop je moet draaien om meer resultaat te krijgen. Totdat je Comfy leert kennen. Bij Comfy leer je dat een marketingstrategie geen losstaand iets is. Maar dat het vanuit de kern van je bedrijf moet komen. Dat jij een uniek verhaal hebt, wat jou onderscheidend maakt en wat je doelgroep aanspreekt. Je weet nu wat je boodschap is, hoe je dit kunt toepassen in je communicatie en hoe je jouw marketingstrategie kunt uitvoeren. Dit maakt het ineens LEUK om marketing voor je bedrijf zelf te doen! Wat een bevrijding, om de meest fantastische klanten binnen te halen door gewoon jezelf te zijn.
Voel je het verschil? Dat verschil wat je voelt, is waarom je storytelling toepast in je merkverhaal.
Voorbeelden van merkverhalen
Als je er op gaat letten, zul je ontdekken dat alle grote merken verhalen gebruiken in hun communicatie. Het is niet voor niets dat het grote merken zijn geworden. We geven je graag een paar voorbeelden.
Nike en haar verhaal 'Just do it'
Misschien wel één van de meest bekende merken ter wereld: Nike. Of je nu wel of geen paar Nike's in je bezit hebt, er is geen twijfel over mogelijk dat je het merk kent. En bewust of onbewust ken je ook hun verhaal. Hun slogan 'Just do it' is wereldwijd bekend. In slechts 3 woorden stelt Nike atleten overal ter wereld in staat om te stoppen met nadenken en gewoon die eerste stap te zetten. Dat is alles! Waarom? Want als je een lichaam hebt, dan ben je een atleet.
Coolblue doet 'Alles voor een glimlach'
Wat dichterbij huis is het Nederlandse merk Coolblue. Coolblue doet alles voor een glimlach en dat voeren ze door in alle communicatie van hun merk. Blije klanten is hun grootste doel. En dat voeren ze door van de supersnelle levering, tot de grapjes op de bezorgbus en de vriendelijke bezorger aan de deur.
Het geeft Coolblue een kapstok om hun communicatie aan te passen naar alles wat een glimlach kan bezorgen op het gezicht van hun doelgroep.
Er bestaan geen merken zonder verhaal
Een merk zonder verhaal is een bedrijf dat spullen verkoopt. Het bestaat simpelweg niet. Je kunt geen merk bouwen, zonder een merkverhaal, brand story of corporate story te hebben. Wil je zelf aan de slag gaan met het schrijven van je merkverhaal? Start dan bij de kern van je bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Welke visie heb je voor ogen? Waar maak je jouw klanten blij mee?
Benieuwd naar jouw merkverhaal?