Wat is merkbeleving?

Merkbeleving is hoe mensen jouw merk zien. Het zijn de emoties, overtuigingen en ervaringen die ze met jouw merk hebben. Het is de manier waarop een klant jouw merk ziet. Het is vaak het eerste waar ze aan denken als ze jouw bedrijfsnaam horen.

Hoe positiever dit is, hoe beter jouw merkbeleving is. Het zijn dus niet de feiten van jouw bedrijf of de kenmerken van jouw product of dienst, maar echt het gevoel wat ze erbij hebben. Dit gevoel zorgt ervoor dat ze net anders naar jouw merk kunnen kijken dan naar andere merken.

merkbeleving

Hoe creëer je merkbeleving bij jouw merk?

Merkbeleving is belangrijk omdat het je kan helpen nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten terug te laten komen voor meer. 

Je kunt op drie manieren een goede merkbeleving creëren.

Meer over merkbeleving

1. Bouw een consistente ervaring op voor jouw klanten

Consistentie is belangrijk in marketing. Als je consistent bent met het verhaal van jouw merk, zullen klanten jouw merk gemakkelijker herkennen en onderscheiden van je concurrenten.

Alle marketingkanalen moeten hetzelfde merkverhaal vertellen. Als je verschillende kanalen gebruikt om verschillende verhalen te vertellen, zal dit klanten in verwarring brengen. Als een klant bijvoorbeeld een e-mail van je ontvangt waarin je vertelt dat je een modern en innovatief merk bent, terwijl je op de website een oubollige uitstraling hebt en nergens iets over innovatie vertelt, roep je wantrouwen op.

Consistentie geldt ook voor de ervaring in je winkel of kantoor. Klanten willen weten wat ze kunnen verwachten als ze een van de locaties bezoeken. Ze willen weten wie er werkt, wat voor soort service ze zullen krijgen en hoe lang hun wachttijd bijvoorbeeld zal zijn. Als deze dingen niet consistent zijn, krijgen ze nooit eenzelfde beleving bij jouw merk.

2. Creëer een emotionele band met je klanten

Mensen willen zaken doen met merken die menselijk zijn. Ze willen het gevoel hebben dat ze met een persoon praten in plaats van dat er aan hen wordt verkocht.

Om vertrouwen en loyaliteit op te bouwen, moet je oprecht zijn - en dat is niet altijd gemakkelijk wanneer jouw merk via zoveel verschillende marketingkanalen communiceert. Om zo'n emotionele band met je klanten op te bouwen, moet je eerst nadenken over wat jouw bedrijf drijft: Wat inspireert je? Waar sta je voor? Zorg ervoor dat jouw positionering en merkidentiteit duidelijk is. En laat jouw merkidentiteit zien in alles, van het ontwerp van de website tot  alle marketingcampagnes.

Meer over merkidentiteit
merkbeleving

3. Laat zien waarin jij je onderscheidt van de concurrenten

Om voor jouw merk een eigen merkbeleving te creëren, is het belangrijk dat je heel anders bent dan jouw concurrenten en dat ook daadwerkelijk benoemt. Laat zien wat je uniek maakt en welk gevoel je bij jouw klanten oproept dat jouw concurrenten niet doen. Dit kan met een eigen merkverhaal. Want ieder verhaal is uniek. 

Reclamebureau in Veenendaal

Comfy voegt een merkbeleving toe aan jouw merk. We kijken eerst naar jouw merkidentiteit en naar de (her)positionering van jouw bedrijf. Vervolgens spreken we jouw ideale klant. We kijken dan naar de matchpunten tussen jouw identiteit en visie en de behoeften van jouw ideale klanten. De matchpunten vertalen we in jouw merkverhaal. Een verhaal welke jouw uniek maakt, vertelt wat je doet en je merk een eigen beleving geeft. 

Als marketing bureau in Veenendaal willen we niet dat het bij een mooi plan blijft. Jouw merkbeleving, jouw merkverhaal wil je consistent vertellen aan jouw doelgroep. In een praktisch marketingplan adviseren we je hoe je dit op al jouw marketingkanalen kunt doen. Zodat jouw bedrijf een ijzersterk merk wordt mét beleving!

Wil je een afspraak maken met ons reclamebureau in Veenendaal? Wij zijn werkzaam in heel Nederland en komen graag eens bij je op de koffie!

Koffie inplannen?