Hoe schrijf je een merkverhaal?

Veel ondernemers verkopen hun product of dienst aan klanten en focussen daarbij op de specifieke productkenmerken en eigenschappen. Hierdoor weten klanten precies wát ze kopen, maar hebben ze er weinig gevoel en beleving bij. Ook is de kans klein dat je niet heel onderscheidend bent van je concurrenten.

Wanneer je jouw product of dienst verkoopt met een sterk merkverhaal, weet jouw klant precies waarom hij voor jou moet kiezen. Ook onthoudt jouw klant je merk veel beter en is de kans dat hij terugkomt veel groter. Een merkverhaal is dus een belangrijk middel om van jouw bedrijf een echte beleving te maken!

Onze werkwijze
merkverhaal schrijven

Tips voor het schrijven van een merkverhaal

Maar hoe schrijf je nou eigenlijk een effectief merkverhaal? In deze blogpost delen we enkele stappen die je kunt volgen om een verhaal te creëren dat jouw merk authentiek, uniek en herkenbaar maakt. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, of je nu een nieuw merk creëert of een bestaand merk nieuw leven wilt inblazen, deze tips kunnen je helpen bij het schrijven van een merkverhaal dat aansluit bij de waarden en missie van jouw merk en de emoties van je doelgroep aanspreekt.

Ken je doelgroep

Het is belangrijk om te weten voor wie je schrijft. Wie is je doelgroep en wat zijn hun interesses en emoties? Schrijf je merkverhaal op een manier die aansluit bij de emoties en waarden van je doelgroep. Deze match zorgt ervoor dat ze uiteindelijk voor je kiezen.

Bepaal de merkidentiteit van je merk

Wat maakt jouw merk uniek en anders dan de concurrentie? Wat zijn de kernwaarden van jouw merk? Gebruik jouw unieke merkidentiteit als basis voor je merkverhaal. Door hier op te focussen weet jouw doelgroep precies waarom ze bij jou moeten zijn in plaats van bij je concurrenten. Ook kunnen ze hierdoor beter jouw merk onthouden. 

Vertel een authentiek verhaal

Jouw merkverhaal moet authentiek en oprecht zijn. Wees eerlijk en oprecht over de geschiedenis, oprichters, missie en waarden van jouw merk. Douwe Egberts focust zich bijvoorbeeld heel erg op de huiselijke sfeer en gezelligheid die zij brengen in huis. Dit is een ander verhaal dan het verhaal van Starbucks. Starbucks focust zich juist op de zakelijke markt en hoe fijn het is om een koffie onderweg mee te nemen. Ze verkopen allebei koffie, maar vertellen allebei een uniek en authentiek verhaal.

Maak gebruik van storytelling-technieken

Gebruik storytelling-technieken om jouw merkverhaal tot leven te brengen. Vertel bijvoorbeeld over uitdagingen en obstakels die jouw merk heeft overwonnen, of verhalen van klanten die geholpen zijn door jouw merk. Storytelling-technieken worden ook in alle sprookjes gebruikt, omdat het een verhaal makkelijk maakt om te vertellen en te onthouden. Denk dus aan een sprookje wanneer je jouw verhaal maakt.

Wees duidelijk en beknopt & blijf consistent

Houd je merkverhaal duidelijk en beknopt. Vermijd te veel technisch jargon en houd het begrijpelijk voor jouw doelgroep. Zorg ervoor dat jouw merkverhaal consistent is in al jouw communicatiekanalen. Dit helpt om een duidelijke en herkenbare merkidentiteit te creëren. Hierin kan je duidelijke en korte stukjes uit het merkverhaal halen.

Jouw merkverhaal in marketing

Hoe schrijf je een merkverhaal? De 5 stappen van merkbureau Comfyl


Stap 1: Onderzoek en analyseer het merk: Voordat je begint met het schrijven van het verhaal, moet je het merk begrijpen. Verzamel informatie over de geschiedenis, de oprichters, de missie en de waarden van het merk. Analyseer ook de doelgroep en de concurrenten.

Stap 2: Identificeer het unieke aspect: Het merkverhaal moet een unieke invalshoek hebben die het onderscheidt van andere merken. Identificeer het unieke aspect van het merk en gebruik dit als basis voor het verhaal.

Stap 3: Bepaal de doelgroep: Het is belangrijk om te weten wie de doelgroep is om het verhaal op de juiste manier te kunnen vertellen. Denk na over hun interesses, uitdagingen, en hoe het merk daarbij aansluit.

Stap 4: Maak een plot: Gebruik de informatie die je hebt verzameld om een verhaal te creëren. Het verhaal moet de geschiedenis en waarden van het merk overbrengen, evenals hoe het merk zich verhoudt tot de doelgroep.

Stap 5: Schrijf de eerste versie: Schrijf de eerste versie van jouw merkverhaal en neem de tijd om het te perfectioneren. Wees duidelijk en beknopt en vermijd te veel technisch jargon. Zorg ervoor dat jouw merkverhaal consistent is in al jouw communicatiekanalen.

Algemene tips voor het schrijven van een merkverhaal:

  • Houd het simpel
  • Vermijd jargon
  • Schrijf in de juiste toon
  • Gebruik een persoonlijke toon
  • Gebruik visualisatie in je toon; maak de teksten beeldend
  • Voorkom dubbele teksten 

Laat het verhaal tot leven komen: Het verhaal moet niet alleen worden geschreven, maar ook worden verteld. Maak gebruik van visuele elementen zoals foto's en video's om het verhaal tot leven te brengen.

Meer over merkverhalen

Merkbureau Comfy

Als merkstrategen van Comfy helpen wij onze klanten bij het opvallen in hun markt, zodat ze meer ideale klanten uit hun marketing halen. We helpen je jouw merkverhaal te schrijven, zodat je daarmee niet alleen meer klanten, maar voor je meest ideale klanten aantrekt. Samen zetten we je merk goed neer. Met deze basis kan je verder bouwen aan je merk door je merkverhaal strategisch in te zetten in je marketing. Hier helpen wij je bij!

Koffie?