Marketing vanuit de merkessentie (voorbeeld van het merk Bever)

In de dynamische wereld van marketing is het soms verleidelijk om mee te gaan met de nieuwste trends en technologieën. Maar soms is het juist de kracht om terug te keren naar de merkessentie om het verschil te kunnen maken. Een inspirerend voorbeeld van een bedrijf dat dit principe heeft omarmd, is Bever. Met hun focus op de merkessentie wist Bever de prijs voor het beste marketingbedrijf van Nederland (NIMA Marketing Company of the Year-award) te winnen.

(bron: Marketingfacts)

Voor een outdoor-retailer was de corona-periode een hele lastige tijd. Bever had een duidelijke focus op hoogwaardige producten en diensten aan avontuurlijke klanten. Maar in deze periode gingen de klanten van Bever minder vaak op vakantie en minder vaak eropuit. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze zijn gaan focussen op de essentie van het merk. En met succes!

Een zeer unieke merkpositionering

Juist door te focussen op de essentie van het merk is Bever gaan groeien. Niet door te richten op marketingtrucs, maar door terug te gaan naar de merkidentiteit. Ze hebben in de afgelopen jaren geluisterd naar klanten. Bever heeft de merkpositionering als "dé buitenspecialist van Nederland" sterk neergezet en gecombineerd met de maatschappelijke kwestie die speelt bij hun klanten, namelijk duurzaamheid. Hiermee hebben ze een opvallende campagne gelanceerd.

Opvallende marketingcampagne

De opvallende campagne bestond uit het aansporen van hun klanten om "te kiezen voor een product die je al hebt." Hiermee roepen ze klanten op om duurzaam om te gaan met producten. Dat is natuurlijk erg tegenstrijdig voor een winkel, maar het zegt iets over de positionering en het doel van het merk. Dit voeren ze dan ook in alles door: geen folders meer, het aanbieden van een minder groot assortiment, maar ook medewerkers betrekken bij het uitdragen van de merkessentie.

Groeien met je merk door een sterke basis

Bever is een uitstekend voorbeeld dat een merkpositionering ervoor kan zorgen dat je focus aanbrengt binnen je bedrijf. Een sterke basis waarop je door kunt groeien, ook in moeilijke tijden. Het geeft focus aan de marketingwerkzaamheden, maar ook intern aan de medewerkers. Ze trekken klanten én medewerkers aan die echt passen bij het merk. Die duurzaamheid net zo belangrijk vinden als Bever. Daarnaast vallen ze op tussen alle andere aanbieders, waardoor klanten bewust voor Bever kiezen. De bewuste keuze zorgt ervoor dat ze ook sneller blijven en loyaal zijn aan het merk. 

Wat is een merkessentie?

Maar hoe kom je aan een sterke merkessentie? Ieder merk heeft een eigen positionering. Door een goede analyse te doen naar de klanten (net als Bever waaruit duurzaamheid een belangrijke maatschappelijke kwestie blijkt), vind je een match tussen jouw merk en je klant. Deze match is een mooie positionering om op te vallen in de markt en je ideale klanten aan te trekken.

Zelf groeien met jouw merkessentie?

Wil jij net als Bever terug naar de essentie van je merk om zo te groeien met je bedrijf? Daar kunnen wij je bij helpen.

Merkbureau Comfy helpt je om op te vallen in je markt, waardoor je meer ideale klanten uit je marketing haalt. We gaan samen met jou terug naar de essentie van je merk en spreken jouw ideale klanten. In deze match vinden we een sterke positionering.

Deze positionering vertalen we naar een strategisch marketingplan, waardoor je ook daadwerkelijk resultaat gaat zien.

Afspraak maken