Meer klanten aantrekken, hoe doe je dat?

Ben jij op zoek naar meer klanten? Toen wij anderhalf jaar geleden onze website online zette, hadden wij verwacht dat klanten aantrekken makkelijk moest lukken. We hadden een duidelijk merkverhaal, we wisten welke doelgroep we aan wilden spreken en we zijn goed in marketing. Toch bleek het in de praktijk moeilijker dan gedacht. Marketing kost tijd en levert niet in één dag resultaat op. Tenminste, niet bij onze dienstverlening en met ons (lees: geen) budget.

meer klanten aantrekken

Inmiddels hebben we het wat tijd gegeven, nieuwe dingen geprobeerd en kunnen we zeggen dat we weten hoe wij meer klanten kunnen aantrekken. En dat willen we graag met jou delen.

In dit artikel geven we je advies wat jij vandaag kunt doen om meer klanten aan te trekken. 

Direct benaderen van je ideale klant

Toen wij net begonnen met Comfy, was dit onze primaire manier om nieuwe klanten te werven. We hadden nog geen naamsbekendheid en weinig budget om te adverteren. We wisten dat het tijd kost om te groeien op kanalen zoals Linkedin of Instagram en daar hadden we het geduld niet voor. 

Toen besloten we om direct potentiële klanten te benaderen. In het begin kan dit natuurlijk heel spannend zijn. Hoe gaat iemand reageren? Zitten ze wel te wachten op mijn aanbod? 

Het is niet automatisch een succes als je zomaar zo veel mogelijk mensen benadert. Om succesvol nieuwe klanten te werven, zijn deze 2 dingen heel belangrijk: 

  • Zorg ervoor dat jij heel goed weet wie jouw ideale klant is
  • Zorg ervoor dat je een goed verhaal hebt 
  • We schreven al eerder een blog over jouw ideale klant: 'jouw doelgroep bepalen'. Daar leggen we uit hoe je jouw doelgroep scherp op papier krijgt. 

Jouw merkverhaal gebruiken in je marketing

Dit is de eerste stap die je moet zetten om resultaat te halen uit marketing. Zorg dat je een goed verhaal hebt. Bedrijven met een goed verhaal, verkopen een gevoel of een beleving. Ze verkopen niet simpelweg een product of dienst. Het is belangrijk dat je dat verschil snapt. 

Wil je meer klanten aantrekken? Dan is je merkverhaal de basis. 

Merkverhaal als basis
meer klanten aantrekken

Meer verkopen dankzij bestaande klanten

Zijn jouw klanten blij met de dienst of het product dat je hebt geleverd? Dan kan dat een mooie ingang zijn om opnieuw aan je klanten te verkopen. Het is geen manier om meer klanten aan te trekken, maar wel een manier om meer te verkopen. Bestaande klanten zijn makkelijker om opnieuw binnen te halen, dan een hele nieuwe klant aan te trekken. Daarom is het altijd goed om hierover na te denken: 

  • Kan ik mijn dienst verdiepen of verbreden, waardoor ik bestaande klanten opnieuw kan helpen?
  • Zijn er verdiepende of verbredende producten die passen bij de klanten die al eerder bij mij gekocht hebben?

Meer verkopen dankzij bestaande klanten  

Zijn jouw klanten blij met de dienst of het product dat je hebt geleverd? Dan kan dat een mooie ingang zijn om opnieuw aan je klanten te verkopen. Het is geen manier om meer klanten aan te trekken, maar wel een manier om meer te verkopen. Bestaande klanten zijn makkelijker om opnieuw binnen te halen, dan een hele nieuwe klant aan te trekken. Daarom is het altijd goed om hierover na te denken: 

  • Kan ik mijn dienst verdiepen of verbreden, waardoor ik bestaande klanten opnieuw kan helpen?
  • Zijn er verdiepende of verbredende producten die passen bij de klanten die al eerder bij mij gekocht hebben? 
meer klanten aantrekken

Gebruik jouw klanten als marketing kanaal 

Je bestaande klanten zijn niet alleen interessant om opnieuw aan te verkopen, maar ook om te gebruiken als marketing kanaal. Een paar ideeën om jouw klanten in te zetten: 

Vraag ze om jouw product te delen via hun social media;

  • Zorg dat ze zo tevreden zijn dat ze erover vertellen aan hun netwerk;
  • Beloon ze als ze een review voor je schrijven of over je delen, bijvoorbeeld door een korting aan te bieden;
  • Maak ze ook achteraf blij, door bijvoorbeeld een persoonlijk berichtje te sturen op hun verjaardag of door ze te bedanken via een kaartje. 

Meer klanten aantrekken op social media

Het werkt niet om alleen maar je aanbod te delen. Maar tegenwoordig zien we veel ondernemers die heel actief zichtbaar zijn op social media, maar die nooit hun aanbod doen. Dat is ook zonde! 

Je kunt je content het best verdelen in verschillende categorieën of thema's. Wij werken altijd met 6 vormen van content: 

  • Persoonlijk
  • Expert
  • Pijnpunten & verlangens
  • Educatie of inspiratie
  • Sales
  • Sociale bewijsvoering

Zorg ervoor dat alle 6 deze vormen van content voorbij komen op jouw social media. Natuurlijk kun je hiermee spelen.

Persoonlijke content

Persoonlijk betekent voor jou misschien iets anders dan dat het voor ons betekent. Bij ons is dat bijvoorbeeld best een uitdaging. We hebben samen een social media account vanuit Comfy, maar willen ook graag persoonlijke content delen. Hoe persoonlijk maak je het dan? Laat je ook persoonlijke dingen zien van beide personen? Wij zoeken vaak de middenweg. Maar we denken dat dit bij ons nog beter kan, de kans is groot dat we hier binnenkort verandering in brengen... 

Jij bent de expert in jouw markt

Jezelf neerzetten als expert in de markt is belangrijk om vertrouwen te winnen. Waarom moeten potentiële klanten bij jou zijn? Wat maakt jou de expert in je vakgebied? Deel hier bijvoorbeeld resultaten van jouw klanten vanuit jouw oogpunt, of benoem de kwaliteitseisen die je stelt aan je producten. 

Een pijn of verlangen van jouw klant

Je doelgroep wil zichzelf herkennen in jouw content, dat spreekt hem of haar aan. De doelgroep herkent zichzelf, als jij inspeelt op zijn pijn of verlangen. Probeer niet altijd op een 'pijn' in te spelen, maar kies ook juist eens voor het verlangen. Wat is iets wat jouw doelgroep heel graag zou willen? En hoe biedt jij daarvoor de oplossing? 

Een voorbeeld van onszelf. Deze hele blog is ingespeeld op een verlangen van onze ideale klant: meer klanten aantrekken. We schrijven dit artikel speciaal voor jou, omdat wij een aanbod hebben dat ervoor zorgt dat jij meer klanten gaat aantrekken. In dit artikel geven we een voorproefje van onze kennis en werkwijze. Het doel is dat dit je dankzij deze tips zelf aan de slag kunt. Ben je er klaar mee om zelf dingen uit te proberen en wil je van jouw bedrijf een sterk merk maken? Plan dan een afspraak met ons in om kennis te maken. We kijken graag samen of we jou verder kunnen helpen. 

Afspraak maken?

Educatie of inspiratie

Terug naar de 6 soorten content. De volgende is educatie of inspiratie. Dat is een beetje afhankelijk van jouw product of dienst. Heb je een kennisproduct? Dan kun je jouw doelgroep nieuwe dingen leren op social media. Dat hoeft niet in de vorm van "3 tips voor...", maar je kunt er ook voor kiezen om een onderwerp uit te lichten, jouw visie hierop te delen en zo je volgers meer te leren over het onderwerp. 

Heb je geen kennisproduct, dan kun je ook kiezen om je doelgroep te inspireren. Werk je bijvoorbeeld in de interieurbranche? Dan kun je beelden laten zien van jouw ontwerpen, of ideeën. Je kunt werken met voor-na beelden, of je kunt je volgers meenemen in een dag in jouw werk. 

Verkoop jij je aanbod wel?

Sales! Sommige ondernemers zijn alleen hiermee bezig op social media, terwijl anderen vergeten om ook daadwerkelijk hun aanbod te doen. Als je denkt "maar mijn volgers kennen me! Ze weten heus wel voor welke dienst of welk product ze bij mij moeten zijn.", dan weet ik zeker dat je te weinig sales inzet. De aandachtsspanne van jouw ideale klant is enorm kort. Ze onthouden jouw aanbod niet zomaar. 

Doe dus heel bewust regelmatig je aanbod. Vertel je ideale klant precies wat ze moeten doen om met jou te werken, of om jouw product te kopen. Maak het ze makkelijk. Gebruik een goede call to action en wees duidelijk.

Sociale bewijsvoering

Vertrouwen winnen bij jouw potentiële klant doe je onder andere door sociale bewijsvoering. Deel reacties van jouw blije klanten! En dit hoeft niet altijd in de vorm van een officiële review via een platform als Google. Je kunt ook een zin gebruiken die een klant tegen je heeft gezegd, of met je heeft gedeeld via de mail. 
   
Heb je nog geen klanten? Denk er dan eens aan om iemand gratis te helpen of een gratis product weg te geven. Dit kan je helpen om feedback te krijgen en om positieve reviews te verzamelen. 


Hopelijk heb je wat gehad aan onze tips om meer klanten aan te trekken. Laat het ons vooral even weten via social media! En als je op onze mailinglijst staat, dan gaan we vaak nog wat dieper op dit soort onderwerpen in. We delen bijvoorbeeld hoe wij zelf nu meer klanten gaan aantrekken in de komende periode. Want stilstaan is achteruit gaan en daarom willen wij altijd nieuwe dingen blijven doen. 

Inschrijven op onze mailing