Wat is merkbeleving en hoe zet ik het in voor mijn bedrijf?

Het is misschien wel onze favoriete activiteit: beleven. Het betekent letterlijk 'meemaken' of 'iets ervaren'. Wanneer je in je vrije tijd plannen maakt, dan hebben die plannen bijna altijd als doel om iets te beleven. "Valt er nog wat te beleven?" is een veelgehoorde vraag die we aan elkaar stellen. 

merkbeleving

Merken willen je laten beleven

Beleven heeft vaak te maken met emoties en gevoelens. Een bepaalde belevenis geeft je bijvoorbeeld een gevoel van vreugde, angst of woede. Het doet iets met je. 

Het is dus niet zo gek dat merken hierop inspelen. Een merk wil dat jij een positief gevoel ervaart, op het moment dat je hun merkuitingen voorbij ziet komen. Emotie speelt namelijk een belangrijke rol in het koopgedrag van consumenten (bron). 

Kort door de bocht zorgt een goede merkbeleving of 'customer experience' dus voor meer verkoop van je product of dienst. 

86% van de mensen is bereid om meer te betalen voor een
goede klantervaring. Hoe een klant zich bij jou voelt, is dus zelfs belangrijker dan de prijs van je product of dienst. (bron)

Rationele versus emotionele beslissing

Consumenten maken op twee verschillende manieren beslissingen, rationeel of emotioneel. Rationeel gaat over cijfers en feiten. Een consument maakt een objectieve afweging welk product of welke dienst het best bij hem past. 

Bij een emotionele beslissing is dit anders. We gaan af op ons gevoel bij een emotionele beslissing. En wist je dat ongeveer 95% van onze beslissingen emotionele beslissingen zijn? (bron)

Met je merkbeleving speel je in op dit emotionele aspect. Je doelgroep wil namelijk niet kopen, maar beleven. Daarom werkt storytelling in marketing ook zo goed.

Wat is merkbeleving?

Merkbeleving is de combinatie van gevoelens, gedachten en reacties die je oproept met je merk. Het is het gevolg van een betrokken doelgroep. Het gaat niet over één moment, maar over de totale indruk die iemand van je merk heeft.  

Hoe je een goede merkbeleving creëert

Een sterke merkbeleving begint niet bij jou, maar bij je doelgroep. Om een goede merkbeleving neer te zetten, moet je de wensen en behoeften van je doelgroep kennen. Want alleen dan kun je een authentieke, betekenisvolle merkbeleving creëren die je doelgroep onthoudt. 

Als de wensen en behoeften van je doelgroep helder zijn, dan ga je intern aan de slag. Een goede merkbeleving moet op elk stukje van de customer journey kloppen. Het moet één consistente beleving zijn, waar je doelgroep een positieve emotie bij ervaart en die je doelgroep onthoudt. 

merkbeleving

De volgende stap: consistentie

Wanneer je merkbeleving klopt, is het belangrijk dat je consistent bent. Consistentie zorgt ervoor dat je een band opbouwt met je klanten, waardoor ze vaker bij je kopen of je aanraden bij hun netwerk. Ook zorgt consistentie van je merk ervoor dat je herkenbaarheid groeit. 

Het interessante van je merkbeleving is dat de eindredactie niet bij jou ligt, maar bij je doelgroep. Een merkverhaal is iets wat je zelf schrijft en uitdraagt, maar een merkbeleving is uiteindelijk afhankelijk van je doelgroep. Zij zijn namelijk degene die jouw merk beleven en daar emotie bij voelen. 

Het enige wat jij kunt doen is ervoor zorgen dat je verhaal klopt en dat je het op de juiste plek (kanalen) aan de juiste mensen (doelgroep) vertelt. 

Hulp bij nodig?