Identificatie met een verhaal
Wanneer er sprake is van identificatie met een narratief, dan herkent de lezer zichzelf in de hoofdpersonage of hij zou zichzelf willen herkennen in de hoofdpersonage. Ze gaan dan het verhaal bekijken vanuit de ogen van de hoofdpersonage. Bij identificatie ligt de focus op de personages. De lezer van het verhaal ontwikkeld empathie ten opzichte van de hoofdpersonage. Wanneer je empathie voelt tegenover de personages in een verhaal, ben je eerder bereid om na het lezen ervan tot actie over te gaan.
Transportatie van een verhaal
In het geval van transportatie verliest de lezer zichzelf volledig in de wereld van de hoofdpersonage. Bij transportatie ligt de focus op het verhaal in zijn geheel. De lezer van het verhaal verliest zichzelf volledig in het verhaal en vergeet even wat er om zich heen gebeurt. Het verhaal wordt dan ineens een 'gedeelde beleving'. Als je een lezer van non-fictie boeken bent herken je je daar vast in. Je gaat zo erg op in je verhaal, dat je de emoties die de hoofdpersonages voelen zelf ook voelt. Je krijgt kippenvel, lacht mee of sluit het boek af met een traantje. Je vergeet even de wereld om je heen en voelt mee in de belevingswereld van de hoofdpersonages.
Uit onderzoek is gebleken dat narratieve transportatie vaker voorkomt wanneer de lezer het verhaal alleen leest of beleeft. Dit maakt dat social media een ideale omgeving is om storytelling toe te passen. Verhalen worden op social media namelijk wel gedeeld met hele groepen mensen, maar at the end of the day lezen de meeste mensen hun social media content alleen. Wanneer we met anderen zijn, laten we onszelf emotioneel minder meeslepen in een verhaal. Hierdoor komt narratieve transportatie minder snel voor als we met anderen een verhaal beleven.