Je doelgroep bepalen: zo doe je dat!
Het is onmogelijk om je marketing goed in te zetten zonder je doelgroep echt te kennen. Je doelgroep wordt ook wel je ideale klant genoemd. We horen het nog regelmatig voorbij komen: "Mijn product of dienst is interessant voor iedereen!" We snappen je wens, maar het is niet handig om je marketing hierop in te richten. Het is veel slimmer om een specifieke groep aan te spreken.
Op deze pagina vertellen we je waarom dat zo is en hoe je jouw doelgroep scherp op papier krijgt. Zodat je jouw marketing naar een hoger niveau kunt tillen!
Waarom het belangrijk is dat je je doelgroep goed kent
Als je een bedrijf begint, dan zijn je klanten het allerbelangrijkst. Zij zijn namelijk degene voor wie je het doet! Wanneer je goed weet wie je doelgroep is, dan:
- Kun je gepersonaliseerde berichten maken om klanten enthousiast te maken over jouw product;
- Bouw je makkelijker een band op met een specifieke groep mensen, omdat je over hun problemen praat;
- Haal je meer klanten binnen!
Ja, echt! Juist als je een specifieke doelgroep aanspreekt, haal je méér klanten binnen.
Wie is jouw doelgroep?
Toen je begon met je bedrijf had je vast ook voor ogen aan wie je dit zou verkopen. Er zijn altijd klanten waarvan je hoopt dat zij je bedrijf vinden, omdat je denkt dat jullie een goede match zouden zijn. Wees niet bang om een keuze te maken voor een doelgroep.
Maakt het je onzeker omdat je bang bent dat je hierdoor klanten misloopt? Het tegenovergestelde is vaak het geval! Doordat een kleinere groep mensen zich enorm aangesproken voelt, is de kans groter dat zij klant bij je worden. Ze hebben veel meer het gevoel 'dit is iets voor MIJ!' dan wanneer je een grote groep aanspreekt.
Om je producten of diensten succesvol te verkopen aan je doelgroep, moet je goed weten wie die personen zijn. Je komt daarachter door onderzoek te doen.
Zo weet je wat jouw doelgroep wil
Hoe kom je aan de informatie van je doelgroep? Sommige vragen kun je zelf beantwoorden met de informatie die je haalt uit je bestaande klantenbestand of doordat je zelf een beeld hebt bij de klant. Toch blijkt dit vaak af te wijken van je daadwerkelijke doelgroep. Het is dan ook heel verstandig om regelmatig veldonderzoek te doen. Zoek het contact op met je klanten! Vraag ze om een vragenlijst in te vullen of vraag het ze direct wanneer je met ze in contact bent.
Vragen om aan je doelgroep te stellen
De makkelijkste manier om meer te weten te komen over je doelgroep is door met ze te praten. Maar je doelgroep goed leren kennen stopt niet na één keer een gesprek met je ideale klant. Hoe beter je jouw ideale klant kent, des te makkelijker het is om je marketing op hem of haar af te stemmen en hoe beter jouw marketing aanslaat.
Categorieën van de vragenlijst
De vragenlijst is verdeeld in verschillende categorieën, omdat je jouw ideale klant op verschillende vlakken beter wil leren kennen. Je wil meer weten over hun koopbeslissingen en hun afwegingen als het gaat om merkenvoorkeur. Maar je wil ook meer weten over de persoon erachter. De dieperliggende emoties en gevoelens die spelen bij je ideale klant. En je kunt je vast voorstellen dat je ideale klant daar niet zelf mee komt. Vaak weten ze helemaal niet waarom ze het ene product of die ene dienst wel kopen en een andere niet. Het is aan jou om daarachter te komen. Doorvragen is daarom enorm belangrijk.
Ken je de methode van de 5x waarom? Dit betekent dat je bij elke vraag die je stelt 5x doorvraagt met 'waarom'. De Japanse uitvinder Sakichi Toyoda bedacht deze methode. Door steeds 'waarom' te vragen, pel je als het ware laag voor laag de oppervlakkige antwoorden weg en kom je terecht bij de kern.
Marketing inzetten voor je ideale klant
Je kunt pas effectief marketing inzetten, als je goed weet wie je doelgroep is. Het is slim om met je marketing in te spelen op een pijn of juist op een verlangen. Waar zou je doelgroep willen zijn in zijn of haar leven? En hoe helpt jouw product of dienst ze om daar te komen?
Content maken voor je ideale klant
Nu je weet wie je ideale klanten zijn, kun je ze veel makkelijker aanspreken met je content. De teksten op je website, de informatie op je flyer en de video's voor social media. Wanneer je je op één persoon kunt richten, is het veel makkelijker om de juiste inhoud en de juiste tone of voice te bepalen. Content maken doe je nu vanuit je merkverhaal, gericht op jouw ideale klant.