Vragen om aan je doelgroep te stellen
De makkelijkste manier om meer te weten te komen over je doelgroep is door met ze te praten. Maar je doelgroep goed leren kennen stopt niet na één keer een gesprek met je ideale klant. Hoe beter je jouw ideale klant kent, des te makkelijker het is om je marketing op hem of haar af te stemmen en hoe beter jouw marketing aanslaat.
Daarom maakten we een gratis download:37 vragen om jouw ideale klant te leren kennen. De vragenlijst maakt het jou makkelijker om je doelgroep te leren kennen. En zo je marketing naar een hoger niveau te brengen.
Categorieën van de vragenlijst
De vragenlijst is verdeeld in verschillende categorieën, omdat je jouw ideale klant op verschillende vlakken beter wil leren kennen. Je wil meer weten over hun koopbeslissingen en hun afwegingen als het gaat om merkenvoorkeur. Maar je wil ook meer weten over de persoon erachter. De dieperliggende emoties en gevoelens die spelen bij je ideale klant. En je kunt je vast voorstellen dat je ideale klant daar niet zelf mee komt. Vaak weten ze helemaal niet waarom ze het ene product of die ene dienst wel kopen en een andere niet. Het is aan jou om daarachter te komen. Doorvragen is daarom enorm belangrijk.
Ken je de methode van de 5x waarom? Dit betekent dat je bij elke vraag die je stelt 5x doorvraagt met 'waarom'. De Japanse uitvinder Sakichi Toyoda bedacht deze methode. Door steeds 'waarom' te vragen, pel je als het ware laag voor laag de oppervlakkige antwoorden weg en kom je terecht bij de kern.