De belofte van je merk

Elk merk doet een belofte aan haar klanten. De merkbelofte is de essentie van dat waar je merk voor staat en wat het uniek maakt ten opzichte van je concurrenten. Een duidelijke merkbelofte is een belangrijk onderdeel om een sterk en succesvol merk neer te zetten. In deze blog gaan we hier dieper op in en helpen we je om je merkbelofte te formuleren. 

merkbelofte

Wat is een merkbelofte?

De merkbelofte is een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit. Het is niet zomaar een tagline, het is wat jouw bedrijf anders maakt dan alle anderen in jouw branche. Een goede merkbelofte vertelt klanten waarom ze bij jou moeten kopen in plaats van bij iemand anders. Wij beschrijven het vaak als een soort samenvattende zin van je merkverhaal. Zie het als een statement dat je merk samenvat. 

Meer over merkidentiteit

Het belang van een merkbelofte

Wanneer een merkbelofte op de juiste manier is uitgezet, kan dit zorgen voor een sterke emotionele connectie tussen je merk en je klanten. Het kan zorgen voor loyaliteit en aanzetten tot een aankoop. 

Een merkbelofte helpt je om: 

  • Gefocust te blijven 
  • Gemakkelijker beslissingen te maken 
  • Consistent te zijn in de manier waarop je communiceert en dit helpt je klanten om op je merk te vertrouwen
  • Helpt ook om ervoor te zorgen dat alles binnen je bedrijf klopt met je merkidentiteit
merkbelofte

Aan de slag: je merkbelofte bepalen

Het lijkt misschien alsof een merkbelofte makkelijk is om te bedenken, omdat het een korte, eenvoudige zin in. Maar niets is minder waar. Het is belangrijk dat je eerst in de identiteit van je merk bent gedoken, voordat je een sterke merkbelofte kunt bepalen. Daar hoort ook een stuk doelgroep onderzoek bij. Om een goede merkbelofte te bepalen wil je weten wat jouw klanten uniek aan je vinden en bijvoorbeeld waarom ze voor jou hebben gekozen. Je merkbelofte moet uniek, betekenisvol en het onthouden waard zijn. Het is een zin die resoneert met je doelgroep en hen inspireert om interactie met je merk op te zoeken. 

Toets je merkbelofte

De beste manier om de doeltreffendheid van je merkbelofte te testen is jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Is er een onmiddellijk verband tussen mijn bedrijf/product/dienst en hoe het mensen helpt?
  • Kunnen we in een paar woorden uitleggen wat ons anders maakt dan onze concurrenten?
  • Beschrijft het de ervaring die mijn klant kan verwachten? 

Wil je erachter komen wat jouw doelgroep van je vindt? Ga met ze in gesprek! We hebben een gratis download voor je: 37 vragen om jouw ideale klant te leren kennen. Zodat je weet wat er in ze omgaat en jij met je merkbelofte hierop in kunt spelen.

Download de vragenlijst

De volgende stap is essentieel: het uitdragen van je merkbelofte

Als je de merkbelofte hebt bedacht, dan is het van essentieel belang om het consistent te gebruiken en door te voeren in al je merkuitingen. Het moet voorkomen in elk aspect van je bedrijf. Van de marketingcampagne tot aan de klantenservice. Het hele bedrijf moet de merkbelofte ademen. Consistentie en herhaling is de basis om een sterk en succesvol merk op te bouwen. 

merkbelofte

Bepaal je merkbelofte & leg de basis voor je merk!

Wat beloof jij je klanten? Een goede merkbelofte is een belangrijke basis voor een sterk merk. Door hier goed over na te denken, het te begrijpen en door te voeren door je hele bedrijf, heb je een mooie basis voor een succesvol merk. Het is ook iets dat vroeg in de ontwikkeling van je bedrijf moet worden overwogen, zodat je in een later stadium niet meer volledig van koers hoeft te veranderen. 

Als merkstrategie bureau helpen wij onze klanten onder andere aan een sterk merkbelofte!

Afspraak maken?