Verhalen inzetten om personeel te werven
De arbeidsmarkt is erg krap momenteel. Sollicitanten kunnen het hele internet afstruinen op zoek naar een functie die bij ze past. De arbeidsvoorwaarden zijn hierbij belangrijk, maar tegenwoordig wordt er ook veel meer gekeken of een functie echt goed bij ze past. Er wordt gekeken naar de waarden van een bedrijf en de cultuur binnen het bedrijf. Maar hoe breng je dit als bedrijf goed in beeld?
Ook is het voor jou belangrijk dat je de juiste mensen aantrekt voor je bedrijf. Zo behoud je de cultuur, maar worden de prestaties ook beter. Je hebt immers personeel dat zich bij je thuis voelt en daardoor goede resultaten zal behalen. Kortom, het is steeds belangrijker om jouw bedrijf goed op de kaart te zetten in de arbeidsmarkt.
Personeel werven met een sterk bedrijfsverhaal
De oplossing hiervoor is een bedrijfsverhaal, ook wel brand story of merkverhaal. Een sterk bedrijfsverhaal kan je inzetten op de arbeidsmarkt. In dat verhaal maak je duidelijk waarom mensen bij jullie willen werken. Denk bijvoorbeeld aan de focus op doorleren, kennissessies onder werknemers, maar ook de gezellige vrijdagmiddagborrel. In het bedrijfsverhaal laat je ook direct zien wat de onderscheidende factoren zijn ten opzichte van je concurrenten. Hierin deel je de visie van het bedrijf en ook waar je tot nu toe al trots op bent. Dit bedrijfsverhaal staat helemaal in het teken van het bedrijf en waarom het een goede werkgever is.
Personeelsverhalen uit de praktijk
Vervolgens kan dit verhaal ondersteunt worden door verhalen van het personeel uit de praktijk. Dit is het verhaal van een trotse werknemer zoals hij het ook op een verjaardag zou vertellen. In het personeelsverhaal wordt verteld waarom het bedrijf zo leuk is om te werken en worden positieve ervaringen of grappige anekdotes verteld.
Voordelen van een verhaal op de arbeidsmarkt
Waarom het werkt? Het voelt minder als een verkooppraatje. Je neemt sneller iets aan van een werknemer dan een werkgever. Er wordt geen lijstje genoemd met voordelen of wat ze willen dat je in huis hebt. Je werft personeel doordat ze op het huidige personeel, waar je trots op bent, af komen en zich daarin kunnen identificeren. De sollicitanten hebben het gevoel dat ze niet beïnvloed worden.
Identificatie met werknemers
Als je bij een verhaal je kan identificeren met de personage, kan je zijn emoties overnemen. Dit is de reden waarom je kan huilen bij boeken en film, je leeft mee met de personages. Als je een filmpje tegenkomt van een enthousiaste werknemer, wordt je zelf ook sneller enthousiast. Hierdoor krijg je direct het gevoel dat de functie of het bedrijf goed bij je past. Kan de sollicitant zich niet identificeren met het verhaal? Dan is het niet de juiste sollicitant voor je merk!
Hoe zet je de bedrijfsverhalen in?
De verhalen worden ingezet in video's, vacatures of advertenties. Hierin wordt een echte werknemer getoond voor de identificatie, maar ook de persoonlijke connectie. Met een goed verhaal val je zeker op, ook op de huidige arbeidsmarkt. Je zult vanzelf de juiste sollicitanten aantrekken!