Visuele identiteit: maakt je merk herkenbaar!

Je visuele identiteit is het eerste wat een potentiële klant van je ziet. Maak je een goede eerste indruk, of niet? Wanneer je een sterk merk wilt worden, dan ontkom je er niet aan om aandacht te besteden aan je visuele identiteit. 

visuele identiteit merk

Wat verstaan we onder visuele identiteit?

Je visuele identiteit is de visuele vertaling van je merkidentiteit. Het gaat niet alleen over je logo, maar we hebben het dan over alles wat je visueel communiceert naar de buitenwereld. Bijvoorbeeld:

  • Naam en logo
  • Huisstijl en kleuren
  • Vormen en iconen
  • Fotografie
  • Video's 

Wees consistent en herkenbaar om een sterk merk te worden

Je visuele identiteit helpt je om een sterk merk te worden. Tenminste, als je het op de juiste manier aanpakt. Een sterk merk bestaat dankzij consistentie en herkenbaarheid. Je kunt je voorstellen dat je, dankzij een duidelijke visuele identiteit, herkenbaar wordt in je communicatie. Als jouw visuele identiteit aansluit op wie je echt bent (je merkidentiteit), dan helpt het je om positieve associaties op te roepen bij je doelgroep. Je creëert aantrekkingskracht en ze gaan je merk herkennen. Dat is wat je wil bereiken met een sterke visuele identiteit. 

Voorbeeld visuele identiteit

Wat is het eerste waar je aan denkt als je aan het merk Nike denkt? De kans is groot dat de beroemde 'swoosh' direct in je hoofd opkomt. Een goed voorbeeld van consistent zijn met je visuele identiteit. De swoosh van Nike is al jaren lang dezelfde vorm, waardoor de doelgroep het direct herkent als ze een product van Nike voorbij zien komen. In de jaren is hij echt wel eens een beetje veranderd (zie afbeelding), maar het unieke icoontje is in de basis altijd hetzelfde gebleven. 

visuele identiteit merk

Herkend worden dankzij je foto's

Als je bovenstaande effecten van een herkenbare visuele identiteit hebt gelezen, dan begrijp je waarschijnlijk dat beeld daar een belangrijke rol in speelt. Wij adviseren dan ook altijd om eigen foto's te gebruiken en geen gebruik te maken van stockfoto's. 

De stap daarvoor is natuurlijk om te bepalen wat je wil laten zien met je foto's. Welk gevoel wil je oproepen? Hoe kan je doelgroep zichzelf herkennen in jouw foto's? Wederom kijk je vanuit je merkidentiteit naar het gebruik van beeld. Zo kunnen foto's heel erg veel bijdragen aan het bouwen van een sterk merk. 

Onze expertise ligt bij het helder formuleren van een merkidentiteit inclusief ijzersterke positionering en merkbelofte. Samen met partners in ons netwerk, kunnen we je helpen om jouw merkidentiteit te vertalen naar een visuele identiteit. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

Contact opnemen