Zo versterkt je website jouw merk

Is jouw website vooral een online visitekaartje, of ben jij heel bewust bezig om jouw ideale klant zo goed mogelijk door je website te begeleiden en hem aan te zetten tot actie? Om de connectie met jouw ideale klant aan te gaan, is het belangrijk om je merkverhaal slim in te zetten. Op deze pagina gaan we daar dieper op in. 

Wil je liever luisteren dan lezen? Ga dan naar podcast aflevering #6

Waarom een website belangrijk is voor je marketing

Een website is een marketingmiddel dat bijna elk bedrijf wel heeft. Wij raden het onze klanten altijd aan. Zeker in de huidige tijd waarin het ene social media platform het ander opvolgt en je bereik afhankelijk is van die kanalen. Daarnaast is de website één van de eerste dingen van een bedrijf die je opzoekt. Een bezoeker kan met verschillende intenties op je website terecht komen. 

Wanneer je bijvoorbeeld inzet op SEO en je goed gevonden wordt in Google, dan is je website een manier om nieuwe klanten aan te trekken. Wat belangrijk is om te beseffen, is dat niet iedereen vanuit Google op je homepagina terecht komt. Er is een mogelijkheid dat jij op deze pagina terecht bent gekomen, voordat je überhaupt onze homepagina hebt gezien. 

Het kan ook zo zijn dat iemand je al volgt, bijvoorbeeld op social media. Of dat hij een advertentie van je heeft gezien en denkt 'daar wil ik meer over weten'. Wanneer deze bezoeker op je website komt, dan heeft hij een andere intentie. Hij heeft dan al wat meer achtergrond informatie. 

Je merkverhaal op je website

Zoals eerder beschreven, komt elke bezoeker met een andere intentie op je website terecht. Besef je dat niemand de tijd neemt om je hele website door te nemen. Daarom is ons advies altijd om je merkverhaal voelbaar aanwezig te laten zijn op elke pagina van je website. Daarmee bedoelen we niet dat je het hele verhaal zoals je dat voor jezelf hebt uitgeschreven op een pagina neerzet. We bedoelen ermee dat je het gevoel van je merkverhaal overbrengt. En dat de doelgroep zich aangesproken voelt op de website. Dat hij of zij zich herkent in de content. De identiteit van je merk moet duidelijk naar voren komen. 

Gebruik je tone of voice

Je tone of voice is een handige manier om je merkverhaal over te brengen. Dit is de manier waarop je communiceert, welke woorden je gebruikt en welke woorden je juist niet gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld je merkwaarden vertalen naar je tone of voice. 

Een klant van ons heeft bijvoorbeeld de merkwaarde 'uitdagend'. Wij gaven hem het advies om dit te gebruiken in zijn tone of voice. De organisatie is nu dan ook in de teksten en gesprekken uitdagend. Bijvoorbeeld: "Hoe ga jij ervoor zorgen dat ...?" of "We dagen je uit om hier zelf mee aan de slag te gaan!"

Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om heel formeel of juist heel informeel te communiceren. Het hangt ervan af wat past bij jouw merk. Het hangt van jouw merkstrategie af, welke tone of voice je kiest. Je tone of voice kan helpen om het gevoel van jouw merkverhaal over te brengen. 

De 'over ons' pagina

Deze pagina wordt op veel websites veel bezocht. Dit heeft ermee te maken dat mensen zakendoen met mensen. Jouw doelgroep wil weten met wie ze te maken hebben. Ze willen een klik met je voelen, voordat ze zaken met je doen. Wanneer je geen sterke over ons pagina hebt, is dat ook een gemiste kans. Deze pagina is vaak het meest persoonlijk van je website, het is de een goede plek om de connectie met je doelgroep op te zoeken. Een gesprek in de toekomst wordt zo veel makkelijker, omdat je al een beetje weet met wie je te maken hebt.

Wij hebben ons merkverhaal ook verwerkt op deze pagina, waardoor het bijdraagt aan de totale waarde van ons merk. We hebben er bewust voor gekozen om heel toegankelijk over te komen, omdat dit een merkwaarde van ons is. 

Je website is nooit af

Je website kan altijd met je meegroeien, net zoals je merkverhaal met je meegroeit. Je website is een dynamisch product en het is belangrijk om dit te blijven optimaliseren. En wanneer je bijvoorbeeld goed gevonden wil worden in Google, dan is het belangrijk dat je website actueel is en dat je deze blijft verbeteren. Je ideale klant moet zo goed mogelijk geholpen worden. Daar is je website voor! Een nieuwsbericht of een nieuw project laten ook zien dat je jezelf ontwikkelt en het creëert meer betrokkenheid bij je klanten. Gebruik je website dus niet alleen als online visitekaartje, maar maak het onderdeel van je marketing. 

Ga jij voor stockfoto's of niet?

Foto's ondersteunen je merkverhaal. Kies je voor stockfoto's (please don't) of kies je voor eigen foto's? Welke mensen laat je zien en wat stralen ze uit? Denk hier van tevoren goed over na! Het is een gemiste kans als je teksten goed aansluiten op je merk, maar je foto's hier vervolgens niets aan bijdragen. 

Zelf aan de slag!

Besef jij je na het lezen van deze blog wat je kunt verbeteren aan je website? Ga dan aan de slag met deze punten: 

  • Scan je website en bekijk de foto's, past dit bij je merkverhaal?
  • Bepaal de tone of voice en schrijf dit uit.
  • Bekijk de over ons pagina kritisch, is dit de pagina waar je de connectie aangaat met je doelgroep?