Aan de slag met je merkidentiteit

Een sterk merk kan helpen om op te vallen in de markt en om klanten aan te trekken. Maar hoe word je een sterk merk? Door jouw merkidentiteit goed neer te zetten, vanuit jouw huidige identiteit en ambitie in de toekomst, kan je vanuit een sterke basis je merk laten groeien.


We vertellen je meer over het bepalen van je merkidentiteit en hoe je het kunt gebruiken in je marketing.

merkidentiteit

Wat is merkidentiteit?

Merkidentiteit verwijst naar alle elementen die de persoonlijkheid van het merk uitdragen. De basis van de merkidentiteit is de visie, missie, kernwaarden en positionering van het merk. Daarnaast is een onderdeel de visuele identiteit. Dit omvat zaken als het logo, de kleuren, lettertypen, slogan en andere visuele elementen die de persoonlijkheid van het merk uitstralen. Het doel van merkidentiteit is om het merk te onderscheiden van de concurrentie en om een emotionele band te creëren tussen het merk en de klant. Uit onderzoek blijkt zelfs dat consumenten eerder geneigd zijn producten te kopen van bedrijven die ze denken goed te kennen!

Een sterke merkidentiteit heeft de volgende voordelen:

  • Goed te onthouden - Als het merk consistent is in alle marketingmaterialen, wordt het makkelijker onthouden.
  • Herkenning - Consistente visuals vanuit een eigen merkidentiteit zorgen ervoor dat het merk makkelijk te herkennen is.
  • Emotionele verbinding - Een sterke merkidentiteit kan een emotionele verbinding creëren tussen het merk en de klant, waardoor het vertrouwen in het merk groeit.

Het formuleren van de merkidentiteit vereist onderzoek

Om te beginnen doe je onderzoek naar de huidige identiteit van je merk. Waar denken mensen aan als ze de naam van je bedrijf horen of zien? Wat associeert je doelgroep daarmee? En wat vinden ze ervan?

Dit onderzoek kan op verschillende manieren worden gedaan: door middel van enquêtes, interviews en focusgroepen; door het observeren van klantgedrag op sociale media; of door het analyseren van marketingcampagnes van concurrenten. In ons merktraject doen wij ook altijd onderzoek naar de doelgroep. Vaak is dit in de vorm van interviews met je (potentiële) ideale klant en door deskresearch. Onderzoek op social media is daar een voorbeeld van. 

Een doel van dit onderzoek is om mogelijkheden voor verbetering te vinden. Daarnaast geeft het ook aan welke kenmerken van je merk aan het publiek moeten worden herhaald, zodat zij met het merk worden geassocieerd. Door te begrijpen wat de doelgroep denkt over jouw merk en hoe zij het waarnemen, kun je onderdelen van je identiteit uitlichten die bij hen aanslaat. 

Vind je het bijvoorbeeld heel belangrijk dat je merk de doelgroep 'structuur' biedt, maar associeert je doelgroep dit helemaal niet bij jouw merk? Dan kun je hier rekening mee houden in je marketing.  

Groeien met een sterke merkidentiteit

Een sterke merkidentiteit kan bijdragen aan de groei van jouw bedrijf doordat het merk zich onderscheidt en herkenbaar is voor de doelgroep. Dit kan leiden tot hogere omzetten en winstgevendheid. Het zorgt er ook voor dat klanten sneller betrokken worden bij het merk en dus ook sneller terug komen bij het merk.

De eerste stap bij het bouwen van een sterk merk vanuit je merkidentiteit is het definiëren van de belangrijkste kenmerken die moeten worden gecommuniceerd. Zo zorg je ervoor dat ze deel gaan uitmaken van het DNA van het bedrijf. Dit kan visueel of verbaal gebeuren, maar het is belangrijk om een aanpak te kiezen die het beste past bij de merkidentiteit en je doelgroep.

merkidentiteit

Merkstrategie vertalen naar visuele identiteit 

De visuele identiteit van je merk is de uitstraling van je bedrijf. Denk aan logo's, lettertypes en kleuren die in alle aspecten van het publieke imago van het bedrijf moeten terugkomen om een samenhangend geheel te vormen. Het logo is een belangrijk onderdeel van deze visuele identiteit; het moet consequent worden gebruikt in alle marketingmaterialen, zodat klanten jouw merk op het eerste gezicht gemakkelijk kunnen herkennen. Bovendien moet het weergeven waar je als bedrijf voor staat: wie je bent en wat je doet.

Jouw merkidentiteit in je marketing

Een merkverhaal is een krachtig middel om de merkidentiteit te communiceren. Het verhaal van een merk kan de persoonlijkheid van het merk overbrengen en de klanten laten zien waar het merk voor staat. De merkidentiteit is de eerste indruk die een klant van je bedrijf heeft. Het is waar je voor staat en wat je naar klanten communiceert. De merkidentiteit heeft invloed op hoe je door anderen gezien wordt, dus het is belangrijk dat deze overeenkomt met wie je bent als bedrijf. Dit zal werknemers helpen bij hun dagelijkse interacties met klanten, zodat iedereen trouw blijft aan de kernwaarden van de organisatie en daar niet van afwijkt wanneer ze namens het merk communiceren. 

Merkidentiteit en merkverhalen

Een sterke merkidentiteit en merkverhalen werken samen om een sterk merk te creëren. De merkidentiteit helpt om het merk te onderscheiden van de concurrentie en om de herkenning te vergroten. De merkverhalen helpen om een emotionele verbinding met de klant te creëren en om het merk te humaniseren. Door de twee te combineren kan een merk zich onderscheiden van de concurrentie en een sterkere emotionele band met de klant creëren.

Al je marketinguitingen kan je toetsen aan het merkverhaal. Zo weet je zeker dat je marketing past bij je merkidentiteit.

Een sterk merk is succesvoller

Het succesvol gebruiken van je merkidentiteit in je marketing leidt tot meer succes in de toekomst. Nieuwe producten of diensten worden door consumenten sneller geadopteerd, omdat zij al een positieve associatie hebben met het bestaande aanbod van het bedrijf. Een duidelijke merkidentiteit helpt om je bedrijf te laten groeien, omdat mensen eerder geneigd zijn nieuwe producten of diensten te kopen als ze je merk vertrouwen.

merkidentiteit

Merkbureau Comfy

Wij zijn Marion & Hanne, de merkstrategen van merkbureau Comfy. Een marketingbureau in Veenendaal waarbij merkidentiteit voorop staat. Wij helpen jou om om te vallen in de markt, met je eigen merkidentiteit. Hierdoor behaal je uiteindelijk meer resultaat uit je marketing en trek je jouw ideale klanten makkelijker aan. Je merk groeit omdat je communiceert vanuit je eigen persoonlijkheid met een marketingstrategie die bij je past. Als reclamebureau in Veenendaal kunnen wij je helpen om jouw merkidentiteit te achterhalen en goed neer te zetten. Vervoglens helpen wij je om jouw merkidentiteit te vertalen naar een praktisch marketingplan.

Afspraak maken?