Waarom je een merkverhaal in je marketing wil inzetten

Wij geloven dat je een merkverhaal moet vertellen om echt een sterk merk neer te zetten. Een merkverhaal helpt je om op te vallen in de markt en meer ideale klanten uit je marketing te halen. We vertellen je er graag meer over.

merkverhaal

Waarom een merkverhaal voor jouw bedrijf? 

Wij werken altijd een merkpositionering uit in een merkverhaal. Het merkverhaal, ook wel brand story, is eigenlijk de conclusie en de basis van het merk. Een merkverhaal helpt bij het bouwen van een sterk merk. Het zorgt ervoor dat jij uiteindelijk meer resultaat uit je marketing haalt.

Een merkverhaal is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf. Het vertelt het verhaal achter het merk, wat het uniek maakt en waarom het bestaat. Het vertellen van een overtuigend merkverhaal is belangrijk om verschillende redenen:

Maakt je merk menselijker

Mensen hebben van nature de neiging om zich te identificeren met verhalen en personages. Door het vertellen van een merkverhaal kan een merk zichzelf menselijker maken, waardoor het voor mensen gemakkelijker wordt om er emotioneel mee te verbinden.

Geeft focus aan je marketing

Een merkverhaal helpt om de marketingwerkzaamheden rondom jouw merk te stroomlijnen en consistent te maken. Je weet altijd vanuit welke basis je jouw marketing kan inzetten, waardoor het voor de consument duidelijker wordt waar het merk voor staat.

Onderscheidt jouw merk van concurrenten

Door middel van een merkverhaal kan een merk zich onderscheiden van concurrenten. Er is geen enkel merk met precies hetzelfde verhaal, omdat jouw identiteit altijd uniek is. Een goed verhaal kan ervoor zorgen dat een merk meer betekenis krijgt en daardoor aantrekkelijker wordt voor de consument.

Versterkt de merkloyaliteit

Een merkverhaal kan ervoor zorgen dat consumenten zich meer verbonden voelen met een merk, omdat het verhaal hen aanspreekt op een emotioneel niveau. Dit kan leiden tot meer merkloyaliteit en herhalingsaankopen.

Maakt jouw merk makkelijker te onthouden

Een goed verhaal blijft vaak langer hangen dan feiten en cijfers. Door het vertellen van een overtuigend merkverhaal kan je merk dus beter blijven hangen bij de consument.

Jouw merkverhaal inzetten in je marketing voor resultaat

Een goed merkverhaal kan je mooie resultaten opleveren wanneer je het goed inzet. Een merkverhaal kan je zowel intern als extern inzetten. In je marketing kan je jouw merkverhaal inzetten om meer klanten in te zetten. Ze snappen namelijk beter waarom ze naar jou toe moeten gaan in plaats van naar de concurrent. Ook kan je jouw bestaande klanten betrokken maken bij jouw merk doordat jouw merk een beleving wordt.

Bekijk onze klantverhalen
merkverhaa

Een merkverhaal inzetten om werknemers aan te trekken

Daarnaast kan jouw merkverhaal gebruiken voor het werven van goed personeel. In jouw merkverhaal komt de identiteit van je merk terug. Het kan daarbij helpen om werknemers aan te trekken die zich daarbij verbonden voelen en dezelfde normen en waarden hebben. Zo trek je niet alleen meer werknemers aan, maar ook beter passende werknemers.

Lees onze blog over personeel werven

Een merkverhaal intern inzetten 

Een merkverhaal kan worden gebruikt in de interne communicatie van een bedrijf om medewerkers te betrekken bij het merk en te laten zien wat het merk betekent. Het kan helpen om een gevoel van gemeenschap en identiteit binnen het bedrijf te creëren en om medewerkers te inspireren en te motiveren.

Waaruit bestaat een goed merkverhaal?

Een goed merkverhaal bevat een aantal elementen die samen een overtuigend verhaal vormen. Hieronder volgen enkele belangrijke elementen van een goed merkverhaal, die wij altijd inzetten:

  • De emotie: Een goed merkverhaal bevat emotie en spreekt de gevoelens van de doelgroep aan. Het verhaal moet mensen inspireren, uitdagen, motiveren of ontroeren. Emotie is een belangrijk aspect van merkverhalen, omdat het mensen helpt om zich verbonden te voelen met het merk.
  • De waardepropositie: Het merkverhaal moet de unieke waardepropositie van het merk benadrukken. Dit gaat over wat het merk anders maakt dan de concurrentie en waarom mensen voor het merk moeten kiezen.
merkverhaal in marketing

Marketingbureau in Veenendaal

Wij zijn Marion & Hanne, de merkstrategen van Comfy. Een marketingbureau in Veenendaal. Wij zijn een adviserend reclamebureau in Veenendaal welke door heel het land werkzaam is. Wij helpen jou om op te vallen in de markt, zodat je meer ideale klanten uit je marketing haalt. Dit doen wij uiteraard met het vertellen van jouw merkverhaal. Wij gaan eerst aan de slag met het neerzetten van je merkidentiteit. Vanuit hier formuleren wij jouw merkverhaal. Daarna ontvang je een praktisch merkboek. Zo praktisch dat je er zelf mee aan de slag kunt, maar wij kunnen je ook adviseren en begeleiden bij het implementeren van jouw merkverhaal in je marketing. 

Het resultaat? Je hebt een sterk merk neergezet met een eigen verhaal. Dit weet je te vertellen naar jouw ideale klanten, waardoor je meer ideale klanten vanuit je marketing binnen haalt!

Meer informatie? Let's meet!